Nube de etiquetas

actitud Africa África Agricultura Alemania Alfonso Reyes América amor antidepresivo Arabia Argentina arte Asia Astronomía Blake Borges Brazil Bush CAINTRA cambio climático Canada canción Cardenal censura Centroamerica Chiapas Chile China chistes cinismo Clima Colombia corrupción Cristo Cuba cuentos cultura depresión Diógenes discriminación dolor Durango ecología Economía Édith Piaf Eduardo Galeano educación emigrantes esclavitud escritura España Español Esperanto Estados Unidos estereotipos estrategia Europa exilio Facebook Facundo Cabral familia Felipe filosofía Francia Gandhi Gates Geografía gobierno Google Grecia griego guerra hábitos Hernando de Alvarado Tezozómoc higiene hijo historia Holanda iglesia impuestos India ingenieros Inglaterra internet Irak Iran Irlanda Israel Italia ITESM Izcoatl JALIL GIBRÁN Japón Jesús Jordania José López Alavés José Martí José Vasconcelos Calderón Joseito Fernandez karate latin lenguaje Leonardo da Vinci ley Libano libertad literatura Machado Maiz Manu Chao Manuel Bernal Marcos Mario Benedetti Mario Vargas Llosa matemática maya medio ambiente mexica México Mictlan Miguel Hernández Miguel León Portilla Mistral mito Mixteca Monterrey muerte música náhuatl Nahuatlaca narcotrafico NASA naturaleza Nervo Nezahualcóyotl Nicaragua Nuevo León Oaxaca Ortografía Otomí Pablo Neruda Palestina Paraguay paz PEDAGOGÍA Persia Perú podcast poder poesía política propaganda Puebla Puerto Rico racismo religión rezo Robert Frost Rodolfo Usigli Roma rusia Sally Davies salud Salvador Novo seguridad Serrat sexo Shakespeare Silvio sistemas Sonora Suiza surrealismo Tamaulipas tecnología Teōtihuácān terrorismo Theodore Roosevelt tolteca Turquia Uruguay Venezuela ventas Veracruz Vermeer vida video violencia Washington Olivetto woods Yahoo

sábado, 15 de agosto de 2009

El Esperanto de Zamenhof

Inglés es el idioma que los japoneses usan para vender maquinaria china a los árabes. En el tiempo de Zamenhof no existía tal predominancia de un idioma a nivel mundial y el Esperanto fue su idea de facilitar la comunicación entre la gente del mundo.



Ahora el Esperanto es un hobby de nerds y viejitos idealistas aunque existen evidencias que su estudio tiene ventajas pedagogías y que facilita el aprendizaje de otros idiomas.


Mia penso



Sur la kampo, for de l' mondo,
Antau^ nokto de somero
Amikino en la rondo
Kantas kanton pri l' espero.
Kaj pri vivo detruita
S^i rakontas kompatante, --
Mia vundo refrapita
Min doloras resangante.


"C^u vi dormas?  Ho, sinjoro,
Kial tia senmoveco?
Ha, kredeble rememoro
El la kara infaneco?"
Kion diri?  Ne ploranta
Povis esti parolado
Kun frau^lino ripozanta
Post somera promenado.

Mia penso kaj turmento,
Kaj doloro kaj esperoj!
Kiom de mi en silento
Al vi iris jam oferoj!
Kion havis mi plej karan --
La junecon -- mi ploranta
Metis mem sur la altaron
De la devo ordonanta!

Fajron sentas mi interne,
Vivi ankau^ mi deziras --
Io pelas min eterne
Se mi al gajuloj iras ...
Se ne plac^as al la sorto
Mia peno kaj laboro --
Venu tuj al mi la morto,
En espero -- sen doloro!




Ho, mia kor'





Ho, mia kor', ne batu maltrankvile,
El mia brusto nun ne saltu for!
Jam teni min ne povas mi facile
Ho, mia kor'!

Ho, mia kor'! Post longa laborado
C^u mi ne vinkos en decida hor'?
Sufic^e! Trankvilig^u de l' batado,
Ho, mia kor'!




Referencias








7 comentarios:

Miĉjo dijo...

Saluton!

Mi komprenas la hispanan, tamen ne bone skribas ghin, do esperas, ke vi kompren(et)as esperanton sufiche bone, por ke vi komprenu mian respondon. Mi ankaw regas la francan kaj povas respondi chi-lingve se vi preferas.

"Vendi" en pluraj lingvoj havas almenaw du signifojn: 1) intershanghi varojn kaj monon; 2) konvinki iu(j)n intershanghi varojn kaj monon. Eblas, ke japanuloj law la unua signifo "vendas" chinajn mashinajhojn al araboj (t.e., intershanghas tion kaj monon kun ili) per la angla. Tamen, law la dua, oni chiam preferas vendighi al si per propra lingvo, kaj la achetanto - la monhavulo - havas chiam pli da potenco en tia rilato, do japanuloj dungas arabaparolantojn por "vendi" chinajn mashinajhojn al araboj (t.e., konvinki arabojn acxeti tion) ne per la angla, sed per la araba.

La tutmonda esperantlingva du-milionula komunumo tro diversas, por ke oni diru, ke esperanto estas (nur) hobio de klerachuloj kaj maljunuloj idealemaj. Jes ja, ekzistas en la komunumo hobiuloj kaj klerachuloj kaj maljunuloj kaj idealemuloj. Sed la grandega plejmulto el ili ne estas hobiemaj klerachaj maljunuloj idealemaj, aw ech hobiuloj klerachaj aw hobiuloj maljunaj idealemaj. Esperantuloj estas el chiuj interesfakoj, chiuj lernniveloj kaj lerntipoj, chiuj aghoj kaj chiuj idealemgradoj. Esperantuloj estas homoj, ne fikcia troajhoj.

aguila lobo dijo...

Mi^cjo,

Disculpa si toamste ofensa. Yo soy un viejito nerd idealista que se interesa en el Esperanto y se que hay millones que lo hablan, pero propocionalmente muy pocos para ser un lenguaje universal. Para convencer es necesario ser entendido, pero dime ¿que futuro le ves al Esperanto? ¿Como interesar a la juventud?¿Es el Esperanto necesario?

ChuS dijo...

Lo de "interesar a la juventud" no es necesario porque en la mayoría de países, hay una base social juvenil del esperantismo muy amplia y organizada.

Infórmate sobre IJK, el congreso internacional de la juventud. Este año tuvo lugar en Liberec, Eslovaquia.

aguila lobo dijo...

Yo en lo personal solo he conocido un esperantista, en Japón. Sin embargo, en todos los países que he visitado me he podido desenvolver hablando inglés, y en menor grado español. El Esperanto pude ser de fácil uso y aprendizaje, como el teclado Dvorak, pero en el contexto de la predominancia del inglés como lengua común internacional, no me queda claro su relevancia. El valor del Esperanto no debe ser medido en términos de reuniones especializadas, sino en términos de su uso en la vida diaria.

Miĉjo dijo...

Mi pardonpetas, se mi impresis al vi, ke mi ofendighis - mi intencis nur malmisinformi. Se vi konsideras vin kiel maljunetan cerbachulon idealeman, vi tutrajte tiel opiniu - mi volis nur rimarkigi, ke la plejmulto el priesperanto-interesighantoj ne korespondas al tia priskribo.

Jes, mi konsentas pri tio, ke kompare al la tutmonda homarnombro, esperantistoj ja malmultegas. Oni ja povas vidi tion, kion mankas, tamen oni samtute povas ankaw vidi tion, kion havighas. Kaj koncerne esperanton, la duonplenglasa vidpunkto estas, ke post nur 120 jaroj kaj unuoj, sen preskaw neniom da oficiala helpo, ech malgraw kelkaj malhelpegoj, esperanto saltis preskaw 7000 lingvojn, ekokupinte la 200an parolanto-nombran rangon, kreskinte pli rapide ol la tutmonda homarnombro, farighinte plena viva natura lingvo kaj disvastighinte en pli ol 100 landojn. Dum la pasintaj jaroj interreto helpegas la lingvon kaj la komunumon videble kreski. Tio, kion mi provas diri, estas tio, ke esperanto tute pretas funkcii kiel pontlingvo por chiuj volontuloj kaj plue kreskas. Se la hodiawa mondo ghenerale nekonscias aw miskonscias pri esperanto, mi opinias, ke esperanto iom post iom alproksimadas al kritika maso, kiam ghi ekflugos. Post kiom da tempo? Mi tute ne scias, tamen nur scias, ke esperanto tien evoluas.

Chu esperanto necesas? La plej mallonga respondo estas: ne - tute kiel la angla, la hispana, aw chiuj aliaj lingvoj, aw ech kiel lernado, sanigado, tutmonda paco aw interhoma amo. Homoj ja povos ekzisti kaj vivadi sen tiuj aferoj, do ili ne necesas. Tamen ili utilegas, kaj helpegas, kaj plibonigas kaj beligas la vivon, chiu el tiuj aferoj law propra maniero. Law mia opinio, pli tawge estas demandi, chu esperanto bezonighas, kaj la respondo estas jes, char ni bezonas pli malmultkostan kaj pli egalecan komunikrimedon ol la anglan.

Kiel do interesigi junulojn pri esperanto? Mi komencresponde dirus, ke interreto jam helpas interesadon de junloj pro pli efika disvastigo kaj pli facila dispono de esperanto. Aliflanke, chu vi konas la anglan programon "Springboard to languages" ("Saltilo al lingvoj")? Se vi komprenas la anglan, vi povas konsciighi legante ties retejon. Temas pri programo celante enkondukon al lingvoj pere de esperanto. Tiu programo estas nur ekzemplo de tio, kion oni povas fari por interesigi junulojn.

aguila lobo dijo...

Micjo,

Danku vin por via komentoj.
Mi interesiĝas en lernu esperantan.
Mi vidis en en.lernu.net havas multaj irojn.
Kiu vi opinias estu plej bona?

Miĉjo dijo...

Aguila lobo,

En la dosierujo kursoj de la retejo Lernu.net estas diversnevelaj kursoj. Pluraj esperanto-parolantoj rekomendas la baznivelan kurson Ana Pana, kun sekva meznivela kurso Ana renkontas. Mi mem ne uzis tiujn kursojn; baznivela kurso kiu plachas al mi kaj kiu similegas al mia unua kurso estas la elshutebla memlerna multrimeda programajho Kurso de Esperanto; mia dua kurso, meznivela, disponeblas che Lernu.net kaj nomighas Gerda Malaperis!. Chiuj el tiuj kursoj haveblas en la hispana, la angla, kaj pluraj ceteraj lingvoj.

Dum mi havas vian atenton, mi volas ankoraw pardonpeti pri tio, ke mi ne sufiche majstras la hispanan por dece respondi - mi lernas la hispanan, tamen nur komencnivelas. Mi aprecegas tion, ke vi lasis min skribi tie chi en esperanto, lingvo kiun mi majstras multfoje pli bone ol la hispanan.